Doorgaan naar hoofdcontent

Een week lang alle dagen een Chef aan tafel...


Koken is één van mijn passies en vorige week bracht ik alle dagen een Chef aan tafel.

Er zijn tegenwoordig heel wat Chefs die boeken uitbrengen over klassieke, gezonde, gemakkelijke, snelle,... recepten.
Ik koos voor boeken dat in mijn kast liggen en dit is een vrij breed gamma.  Ik kook vooral klassiek maar probeer toch regelmatig een gezonde touch in mijn menu te brengen.
De genodigde Chefs waren deze week :
  • Hemsley and Hemsley : de zusjes Jasmine en Melissa zijn 2 Britse meisjes die ons gezond, lekker en gemakkelijk leren koken.  De kookboeken van de zusjes zijn een echte aanrader, mooie foto's, duidelijke uitleg en aangename tips.  Het leuke is dat je alles makkelijk kan maken en de ingrediënten gemakkelijk terugvindt in de supermarkt.
  • Jamie Oliver : aka "The Naked Chef" , wie zag hem nog niet op TV verschijnen.  Een leuke, eenvoudige sympathieke jonge man die ons steeds opnieuw kan doen watertanden.  Ook hij toont ons aan dat koken niet moeilijk hoeft te zijn, het kan snel, lekker en met eenvoudige ingrediënten.
  • Claudia Allemeersch : we kennen ze als eerste winnares van "De beste hobbykok van Vlaanderen".  Ik moet eerlijk zeggen dat ik meteen fan was en dat ik al haar kookboeken bezit. Het leuke aan haar kookboeken is dat het om meer dan enkel goed koken gaat.  Je krijgt tips over tafeldekken, hoe je gasten ontvangen, waar je de beste kwaliteit van een bepaald product vind,...  Deze extraatjes maken je menu gewoon af.
  • Sandra Bekkari : is voor mij een nieuwkomertje en is het laatste kookboek dat in mij kast terecht kwam.  We kennen haar vooral van "Nooit meer diëten", deze titel sprak mij meteen aan  aangezien ik toch al een paar jaar struggle met mijn gewicht en al heel wat diëten heb uitgeprobeerd.  Er zitten een paar toppertjes in, ik kook graag 1 of 2 keer per week uit haar boeken maar dagelijks zou mij iets teveel van het goede zijn 😋
  • Jeroen Meus : dagelijkse kost die komt van Jeroen Meus natuurlijk.  En ook hem zagen jullie zeker en vast al koken op TV.  Hij blijft één van mijn favorieten, de passie waarmee hij kookt vind ik ongezien en heel aanstekelijk.  Je kan het eigenlijk het best samenvatten als gemakkelijke dagelijkse kost!
  • Steffi Vertriest : ik moet eerlijk toegeven dat ik geen kookboek bezit van haar (cadeautip 😊).  Ik leerde haar kennen met haar programma "De gezonde goesting" en was erg onder de indruk van hoe gevarieerd zij gezonde voeding op tafel tovert.  Ik probeerde al bijna al haar gerechten uit en er is nog nooit iets tegengevallen, gewoon top gezonde voeding met een twist.  Zeker de moeite waard om haar ook te volgen op instagram of op haar website byebyecheeseburger.be
  • Ilse d'Hooge: Ilse kennen we vooral van Libelle-TV, de manier waarop zij kookt en haar uitleg geeft amai daar krijg ik zeker zin van om te koken.  Ze is rustgevend, kookt alledaags zonder teveel frullen.  Ik had reeds een paar recepten van op Libelle gemaakt en besloot dan haar kookboek "Ilse kookt" te kopen.  Ik heb al 90% van de recepten gemaakt en telkens ben ik weer aangenaam verrast over het eindresultaat.

Maandag: Pittige gebraden kip met salsa verde van waterkers - Hemsley and Hemsley
Op maandag gaat mijn dochter naar de dansles en komt ze pas om 20u30 thuis.  Ik heb dan iets meer tijd om te koken en probeer het toch niet te zwaar te maken voor na een sportieve inspanning.
Kip is de perfecte oplossing.  In het recept worden er kippendijen gebruikt maar wij houden het bij kipfilets.
Ingrediënten :
2 rode paprika's - zaadjes verwijderen en grof snijden
1 bloemkool - roosjes van gelijke grootte snijden
3 wortels - schellen en grof snijden
2 tl gemalen komijn
2tl geelwortelpoeder
een snuif cayennepeper
1 el kokosolie
4 kipfilets
zout en peper
Voor de salsa :
80 gr waterkers
30 gr peterselie
30 gr muntblaadjes
2 tenen look
2 el kappers
4 ansjovisfilets
3 el citroensap
1 tl mosterd
300 ml extra vergine olijfolie
Bereiding : 
Verhit de heteluchtoven op 200°C en bekleed een grote bakplaat met bakpapier.
Verdeel de voorbereide groenten over de bakplaat en bestrooi met zout en peper.
Vermeng de gemalen specerijen in een kom me de kokosolie en een flinke snuif zout en peper en wrijf de kip hiermee in.  Leg ze op de beklede bakplaat tussen de groenten.
Rooster alles 25 à 30 min. in de oven tot de kip goudbruin en gaar is.  Schep alles halverwege de bereidingstijd door elkaar.  Verhoog de oventemperatuur de laatste 5 min. naar 220°C, haal daarna alles uit de oven en laat even rusten.
Maak intussen de salsa verde van waterkers. Mix alle ingrediënten in een blender glad en breng op smaak met peper en zout.
Verdeel de kip en groenten over het bord en schep er een royale lepel salsa verde over.
Beoordeling : 
Dit recept is makkelijk en snel klaar.  Hier is het erg in de smaak gevallen.  Ik maak de salsa ondertussen dat alles in de oven zit.  Salsa had ik meer dan voldoende.  Ik deed de overschot in kleine potjes in de vreezer, goed voor volgende keer of ook heel lekker op pasta.


Dinsdag: Geroosterde tonijn met kruidenkorst met verse koriander en basilicum - Jamie Oliver
Minstens 1 keer in de week heb ik graag een stuk vis aan tafel.  Tonijn is natuurlijk niet zomaar vis maar het is erg gezond en ik vind het persoonlijk ook héél lekker.  Tegenwoordig vind je in de betere supermarkten zeker een mooi stukje tonijn.
Ingrediënten : 
1 klein gedroogd pepertje
1 el korianderzaad
1/2 teen look
1 handvol basilicumblaadjes
1 handvol verse korianderblaadjes
sap van 1 citroen
zout en peper
4 tonijnsteaks van ongeveer 2cm dik
Bereiding : 
Wrijf het pepertje en de korianderzaden fijn in een vijzel.  Voeg de look, het basilicum, de koriander, het citroensap en zout en peper toe.  Leg je tonijnsteaks op een schaal, bestrooi ze aan beide kanten met zout en peper en wrijf ze aan beide kanten in met het kruidenmengsel.
Je kan je steak best in een grillpan bakken (maar indien je er geen hebt lukt het ook in een gewone pan, zet je vuur gewoon wat hoger).  Schroei de tonijnsteaks dicht, ze moeten mooi bruin kleuren maar nog rosé zijn aan de binnenkant.  Ik heb er krielaardappeltjes in de oven en een slaatje bij gegeven.  Snij de tonijn in reepjes en dresseer je bord.
Beoordeling : 
Super lekker, zeker als je graag tonijn eet.  De marinade of kruidenkorst maakt de tonijn fris en met een slaatje en een krielaardappeltje uit de oven bij is het zo klaar.  Zeker voor herhaling vatbaar.

Woensdag: Soepje van gele paprika en curry - Claudia Allermeersch
Op woensdag gaat mijn dochter ook dansen en dan ben ik taxi van dienst.  Aangezien we weg zijn van 18u30 tot 21u30 is dit steeds een moeilijke dag bij de keuze van het menu.  Meestal maak ik iets voor de dansles dat snel klaar is of iets dat ik de dag ervoor al kan klaarmaken.  Deze keer koos ik voor een tasje soep.
Ingrediënten : 
3 gele paprika's
2 zoete witte ajuinen
1 teentje look
6 dl kippenbouillon
1 el olijfolie
1 tl kerriepoeder
1 tl gehakte verse gember
een paar draadjes safraan

Bereiding
Maak de paprika's schoon, verwijder de zaadlijsten en snijd in grove stukken.  Maak de ajuinen schoon en snijd ze ook in grove stukken.  Laat olijfolie in een kom heet worden.  Voeg paprika en ajuin toe alsook de fijngesneden look en de gehakte gember.  Laat alles even stoven.
Voeg de kippenbouillon toe en laat 15 min. koken.  Mix, zeef en kruid de soep met de saffraandaadjes en kerriepoeder, peper en zout.  Schep de soep maar op.

Oeps geen foto van het soepje, het was zo lekker en we waren zo gehaast dat ik het vergeten ben 😞

Beoordeling : 
Dit is een topsoepje dat in ieders smaak valt. Het geeft je een lekker warm gevoel vanbinnen.  Dit soepje zet je natuurlijk ook graag als voorgerecht op je menu.

Donderdag: Gemarineerde eendenborst met pompoenpuree en gebakken spruiten
Vandaag wou ik eens iets uitproberen dat ik nog nooit gemaakt had, eend.  OMG ik ging Donald Duck maken 😱. Dit was dus een hele uitdaging.
Ingrediënten : 
500 gr eendenborstfilet
3/4 butternut
1 sjalot fijngehakt
1 teentje look
olijfolie
2 blaadjes laurier
2 takjes tijm
kurkuma
peper en zout
250 gr spruitjes
nootmuskaat
Voor de marinade
2el sojasaus
1 tl honing
2 el sinaasappelsap
1 teentje look
peper

Bereiding : 
Maak ondiepe insnijdingen over de breedte van de eendenborstfilet.  Draai een halve slag en snijd de vetlaag nog een keer in, zodat je een ruitpatroon krijgt. Marineer de eendenborstfilet minstens een half uurtje vooraf.
Schil de pompoen met een dunschiller, verwijder de pitten en snijd in stukken.  Stoof het sjalotje en de look aan in olijfolie zonder te kleuren en voeg de stukken pompoen, de laurier, de tijm, kurkuma, peper en een scheut water toe.  Laat sudderen tot de blokjes zacht zijn.
Snijd te kontje van de spruitjes en bak ze een 10-tal minuten in de pan met olijfolie.  Kruid met zwarte peper, nootmuskaat en een snuifje zou en roer geregeld om.  Als de spruitjes groot zijn kun je ze beter halveren.
Verhit een pan en bak de eendenborstfilet zo'n 5 min aan de velkant, zonder vetstof.  Draai om en bak zo'n 3 minuten.  De baktijd hangt af van de dikte van de filet.
Beoordeling : 
Niet slecht maar ik had geen whaw gevoel.  Veel werk voor een vrij gewoon resultaat.  De eend bakken was ook veel moeilijker dan ik dacht.  Het vet begon over te spetteren, ik bakte het iets langer dan recept voorziet en toch was de eend nog te rauw (en ik eet nochthans graag rosé).  Het recept beschrijft ook niet echt hoe je uw pompoenpuree moet afwerken.  Eigen inspiratie dus 😉.  Heb al betere en eenvoudigere recepten gemaakt en gegeten van Sandra Bekkari.  Denk niet dat wij het nog gaan maken.  En trouwens ik hou teveel van Donald Duck!

Vrijdag: Geroosterde Ciabattapizza's
Op vrijdag houd ik het graag eenvoudig.  Ik zit met mijn LadyP uitzending vanaf 18u30 en kook daarna nog graag een kleinigheidje.  Wat smaakt er beter dan een pizza op vrijdag?
Ingrediënten : 
1 hele ciabatta - in de lengte doorsneden
2 teentjes look
4 el olijfolie
4 tomaten - ontveld en in blokjes gesneden
6 el zongedroogde tomaten
4 el ontpitte olijven
8 ansjovisfilets
1 bosje verse basilicum
12 schijfjes pancetta
3 bollen mozarella
peper en zout
Bereiding : 
Mix in de blender de zongedroogde tomaten met olijven, ansjovisfilets, de helft van de basilicum en de verse tomaten.  Rooster de ciabattahelften onder de warme grill en wrijf ze in met look.  Leg ze op een bakplaat en besprenkel ze met olijfolie.  Smeer de ciabattahelften in met het tomatenmengsel en bedek ze met pancetta.  Leg als laatste laagje de mozzarella.  Kruid met peper en zout en besprenkel met nog een beetje olijfolie.  Bak de pizaa 15 min. in een voorverwarmde oven van 180°C tot de mozzarella gesmolten is.  Hak de overige basilicum fijn en bestrooi er de pizza's mee.

Beoordeling : 
Snel klaar en zoveel meer plezier aan dan diepvriesversies.  De smaak van de zongedroogde tomaten, de ansjovis en de basilicum brengt het zonnetje meteen in huis 💛

Zaterdag: Lasagne verde - Ilse D'Hooge
Italiaanse keuken daar krijgen wij nooit genoeg van dus een lekkere lasagne kan er vandaag zeker af.
Ilse noemt het lasagne verde omdat ook haar lasagne vellen groen zijn, maar ik vond deze niet en heb het met gewone lasagne vellen gemaakt.
Ingrediënten : 
500 gr gemengd gehakt
1 ui
2 teentjes look
500 gr jonge spinazie
100 gr geraspte pecorino
1 blik (400 gr) tomatenblokjes
2 el tomatenpuree
400 gr groene lasagnevellen (ik nam de gewone)
1 glas rode wijn
gedroogde rozemarijn (eerlijk, de mijne was op, ik nam oregano in de plaats)
olijfolie
peper en zout
bechamelsaus : 
8 dl volle melk (oeps bij ons is het halfvolle)
100 gr boter
80 gr bloem (ik neem speltbloem)
nootmuskaat
peter en zout
Bereiding : 
Pel en snipper de uit en de look.  Stoof ze samen aan in een scheut olijfolie, voeg het gehakt toe en bak bruin.  Voeg er de tomatenblokjes en tomatenpuree aan toe, blus met de rode wijn en laat 15 min zachtjes stoven.  Kruid met peper, zout en rozemarijn.
Laat voor de bechamelsaus de boter smelten in een pannetje en voeg er al roerend de bloem toe.  Laat even doorkoken.  Voeg al roerend de melt aan toe en roer tot een dikke saus.  Breng op smaak met peper en zout en een snuif nootmuskaat.
Blancheer de spinazie in kokend water en laat uitlekken.
Verwarm de oven op 190°C. Bedek de bodem van een ingevette ovenschaal met lasagnevellen, schep er een dun laagje bechamelsaus en een dun laagje bolognesesaus over, verdeel er 1/2 van de spinazie over en strooi er 1/2 van de kaas over. Leg opnieuw lasagnevellen en heraal de procedure.  Eindig met een laag geraspte kaas.
Zer de schaal in de oven en bak 40 min.  Laat even rusten alvorens de lasagne aan te snijden.
Beoordeling : 
Zelf ben ik normaal geen lasagne liefhebber maar mijn dochter en man zijn er verzot op.  Ik dacht waarom niet is zelf een lasagne maken ipv klaargemaakte te kopen.  Ik moet eerlijk zeggen dat ik deze lasagne ook wel heel lekker vind.  Recept is ook heel duidelijke en gemakkelijk te maken.  Gewoon doen!

Zondag : Granola - Steffi Vertriest
Zondag is de ontbijtdag bij uitstek, ik maak dan graag pancakes, pannekoeken, een eitje, of granola.
Deze week verkoos ik om een pot granola te maken, deze vliegt hier meestal de deur uit.
Ingrediënten : 
100 gr haver
100 gr boekweit
2 el chiazaad
60 gr kokosschilfers
5 el cacaopoeder
5 el ahornsiroop
4 el gesmokten kokosolie
Bereiding : 
Meng alle ingrediënten, stort uit op een bakplaat met bakpapier en bak gedurende 25 min op 150°C
Beoordeling : 
Ik heb al heel wat granola's uitgeprobeerd en deze blijft echt mijn favoriet!  Een paar scheppen granola en een paar scheppen soyayoghurt meer moet dat voor mij niet zijn om mijn zondag goed mee te beginnen.

Ik bracht jullie een week vol diverse recepten met mijn mening en beoordeling.
Hopelijk testen jullie een paar van deze gerechten uit maar hopelijk testen jullie er ook anderen uit en laten jullie mij weten of ik deze ook is op mijn weekmenu moet plaatsen.

Smakelijk iedereen en laat jullie receptjes, vragen of opmerkingen gerust achter.

Pascale x


#ilsekookt #ilsedhooge#degezondegoesting #steffivertriest #byebyecheeseburger #sandrabekkari #nooitmeerdieten # claudiokookt #claudiaallermeersch #jeroenmeus #metmeusenvork #dagelijksekost # hemsleyandhemsley #jamieoliver #thenakedchef #gezondevoeding 


Reacties

Populaire posts van deze blog

Home-made Limoncello, een origineel en persoonlijk cadeautje!

In mijn vorig artikel konden jullie tips vinden over het dekken van een mooie kersttafel. Eén van de tips was een huisgemaakte tractie op tafel presenteren. Ik kies ervoor om jullie vandaag uit te leggen hoe jullie een lekkere huisgemaakte Limoncello kunnen aanbieden. Ingrediënten :  5 bio citroenen 400 gr suiker 1/2l water 1/2l alcohol 94° Stap 1 :  Was de citroenen. Schil ze daarna met een dunschiller  (probeer het wit vliesje te vermijden, dit maakt de limoncello bitter) Stap 2 :  Leg de citroenschillen samen met enkele schijfjes citroen in een pot, overgiet met de alcohol en sluit af. Laat de pot gedurende een week rusten. Stap 3 :  Na een week bereid je met het water en de suiker een siroop. Breng aan de kook, laat 5 minuten koken en laat dan afkoelen. Giet de siroop bij de ondertussen volledig geel geworden alcohol en zeef. Giet in fles(sen) en bewaar nog minstens 5 weken op een koele plaats. Daarna kan je van

Mijn 5 lievelingsseries

Na een pol op instagram hebben jullie beslist, deze maand willen jullie weten wat mijn 5 lievelingsseries zijn. Ik moet eerlijk zeggen dat het moeilijker is dan verwacht om er maar 5 uit te kiezen. Zo heb ik bvb series waar ik in mijn jeugd heel vaak naar keek en zijn er de hedendaagse series. Daarom zal ik mijn top 5 in tweevoud opgeven 😊 Graag begin ik met de hedendaagse series (series na 2000):  5. Breaking Bad: Wie heeft het verhaal van Walter White niet gevolgd?  Eén van de meest bekeken series op netflix en volgens mij ook de beste serie van de laatste jaren.  Deze staat welverdiend op de 5de plaats in mij lijstje. De serie liep maar liefst 5 seizoenen met een totaal van 62 afleveringen.  Als je één van de weinigen bent die de serie nog niet gezien heeft, geloof de hype, het is echt zo goed! Walter White (Bryan Cranston) heeft het moeilijk om financieel rond te komen daarom combineert hij een job als leraar chemie met een part-time job in de carwash.  Op de da