Doorgaan naar hoofdcontent

Homemade Granola


Lieve volgers, Granola, je kan het kopen in alle geuren en kleuren maar ik maak het nog altijd liefst van al zelf.  Hieronder leg ik jullie uit wat Granola juist is en welk volgens mij het beste recept is.


Wat is het verschil tussen granola en muesli?
Ik denk dat veel mensen zich deze vraag wel eens stellen.
Wel, muesli is een rauw mengsel van havervlokken, fruit en eventueel chocolade (voor de liefhebbers).
Granola is een geroosterde variant van muesli.  Het bevat dus ook voornamelijk havervlokken, zaden en noten.  Maar eigenlijk kan je uw eigen inspiratie en smaak gebruiken om een perfecte granola te maken.

Wat is het voordeel om zelf granola te maken?
- je weet wat je gaat eten aangezien je zelf de ingrediënten gaat bepalen
- het is heel gemakkelijk te maken
- het is snel klaar
- er zijn oneindig veel variaties mogelijk
- homemade breakfast, altijd leuk om op sociale media te plaatsen 😜

Ikzelf heb het leren kennen dankzij De Gezonde Goesting van Steffi Vertriest.
Steffi leerde ik kennen dankzij haar TV programma op Njam, De Gezonde Goesting, ze maakt trouwens niet alleen lekkere granola.
Toen ben ik haar ook beginnen volgen op instagram en haar blog, bybyecheesburger. Zeker een kijkje waard.

De eerste keer dat ik granola maakte, volgde ik haar recept à la lettre, en daar had ik geen spijt van want het was lekker, gemakkelijk te maken en met alledaagse ingrediënten.
Tegenwoordig durf ik er eens een persoonlijke twist aan geven in functie van het seizoen maar het basisrecept is en blijft mijn favoriet.

Homemade Granola
Ingrediënten : 
100gr haver
100gr boekweit
2el chiazaad
60gr kokosschilfers
5el cacaopoeder
5el ahornsiroop
4el kokosolie

Bereiding : 
Meng alle ingredienten.
Stort uit op een ovenplaat bedekt met bakpapier en bak gedurende 25min op 150°C.


Jaja zo simpel kan het zijn 😉
Ik eet het liefst met soya-yoghurt maar je kan er ook nog vers fruit bijdoen of zelfgemaakte aardbeienconfituur.
Ook deze confituur kan je gemakkelijk zelf maken.

Homemade confituur 
Ingrediënten : 
Aardbijen
Chaizaad
2 à 3el kokosbloesemsuiker
Limoensap

Bereiding : 
Mix de aarbeien met de staafmixer.
Voeg de kokosbloesemsuiker, limoensap en chiazaadjes toe.
Zet 2 uur in de koelkast.


Mijn exemplaar, soyayoghurt, granola en zonnebloempitten, het ideale ontbijt.

Met dank aan Steffi Vertriest.

Smakelijk!

Pascale

#granola #homemade #diy #haver #steffivertriest #degezondegoesting #njam #bybycheeseburger #healthy #breakfast

Reacties

Populaire posts van deze blog

Home-made Limoncello, een origineel en persoonlijk cadeautje!

In mijn vorig artikel konden jullie tips vinden over het dekken van een mooie kersttafel. Eén van de tips was een huisgemaakte tractie op tafel presenteren. Ik kies ervoor om jullie vandaag uit te leggen hoe jullie een lekkere huisgemaakte Limoncello kunnen aanbieden. Ingrediënten :  5 bio citroenen 400 gr suiker 1/2l water 1/2l alcohol 94° Stap 1 :  Was de citroenen. Schil ze daarna met een dunschiller  (probeer het wit vliesje te vermijden, dit maakt de limoncello bitter) Stap 2 :  Leg de citroenschillen samen met enkele schijfjes citroen in een pot, overgiet met de alcohol en sluit af. Laat de pot gedurende een week rusten. Stap 3 :  Na een week bereid je met het water en de suiker een siroop. Breng aan de kook, laat 5 minuten koken en laat dan afkoelen. Giet de siroop bij de ondertussen volledig geel geworden alcohol en zeef. Giet in fles(sen) en bewaar nog minstens 5 weken op een koele plaats. Daarna kan je van

Een week lang alle dagen een Chef aan tafel...

Koken is één van mijn passies en vorige week bracht ik alle dagen een Chef aan tafel. Er zijn tegenwoordig heel wat Chefs die boeken uitbrengen over klassieke, gezonde, gemakkelijke, snelle,... recepten. Ik koos voor boeken dat in mijn kast liggen en dit is een vrij breed gamma.  Ik kook vooral klassiek maar probeer toch regelmatig een gezonde touch in mijn menu te brengen. De genodigde Chefs waren deze week : Hemsley and Hemsley : de zusjes Jasmine en Melissa zijn 2 Britse meisjes die ons gezond, lekker en gemakkelijk leren koken.  De kookboeken van de zusjes zijn een echte aanrader, mooie foto's, duidelijke uitleg en aangename tips.  Het leuke is dat je alles makkelijk kan maken en de ingrediënten gemakkelijk terugvindt in de supermarkt. Jamie Oliver : aka "The Naked Chef" , wie zag hem nog niet op TV verschijnen.  Een leuke, eenvoudige sympathieke jonge man die ons steeds opnieuw kan doen watertanden.  Ook hij toont ons aan dat koken niet moeilijk hoe

Mijn 5 lievelingsseries

Na een pol op instagram hebben jullie beslist, deze maand willen jullie weten wat mijn 5 lievelingsseries zijn. Ik moet eerlijk zeggen dat het moeilijker is dan verwacht om er maar 5 uit te kiezen. Zo heb ik bvb series waar ik in mijn jeugd heel vaak naar keek en zijn er de hedendaagse series. Daarom zal ik mijn top 5 in tweevoud opgeven 😊 Graag begin ik met de hedendaagse series (series na 2000):  5. Breaking Bad: Wie heeft het verhaal van Walter White niet gevolgd?  Eén van de meest bekeken series op netflix en volgens mij ook de beste serie van de laatste jaren.  Deze staat welverdiend op de 5de plaats in mij lijstje. De serie liep maar liefst 5 seizoenen met een totaal van 62 afleveringen.  Als je één van de weinigen bent die de serie nog niet gezien heeft, geloof de hype, het is echt zo goed! Walter White (Bryan Cranston) heeft het moeilijk om financieel rond te komen daarom combineert hij een job als leraar chemie met een part-time job in de carwash.  Op de da