Doorgaan naar hoofdcontent

10 tips om je huis netjes te houden


Wie houdt er niet van een opgeruimd huis?  Een oase van rust ...
Maar hoe kan je uw huis gemakkelijk netjes houden?
Wel met de 10 volgende tips wordt het allemaal ietsje eenvoudiger, lees maar even mee.

1. Creëer een "buffer" zone.
Je komt regelmatig met van alles en nog wat thuis, boodschappen, aankopen, inhoud brievenbus,...
Meestal laat je het dan "even" ergens in huis liggen maar dit blijft dan langer dan voorzien liggen omdat je ondertussen al met andere zaken bezig bent.
Zorg daarom dat je ergens een plaats creëert in je inkomhal of plaats waar je binnen komt (bij mij is dat de garage) waar je spullen even kunnen blijven liggen to je tijd hebt om ze op te ruimen.

2. Ruim na elke maaltijd de keuken op.
Een berg afwas, spullen op het aanrecht geven snel een rommelige indruk.
Maak er daarom een gewoonte van om na elke maaltijd de afwas te doen, de vaatwas te vullen en alles wat je gebruikt hebt meteen op te ruimen.  Kuis je aanrecht en je tafel terug mooi af en klaar is kees.
3. Strijk en was op vaste momenten.
Aangezien wassen en strijken voor de meeste vrouwen een karwei is, is het best om deze taken in te plannen.  Zo creëer je een routine waardoor het allemaal iets vlotter zal gaan.  Tip : was in het weekend of programmeer je was in de nacht, zo bespaar je heel wat energie.
Check : energietips
4. Opruimen is afscheid nemen, gooi dingen die je niet meer gebruikt weg!
Wees niet bang om dingen weg te gooien. Ga elk jaar door de kleerkast, keuken, garage, ... en zie je zaken dat je het laatste jaar niet meer gebruikt hebt, zet deze dan aan de kant of op een hogere plek.  Heb je ze het jaar nadien nog niet gemist, dan is het tijd om ze weg te gooien of te verkopen.
Tip : tweedehands.be

5. Koop bewust en niet in een opvlieging.
Waarom hebben we van alles verschillende kleuren, geuren, vormen,...
Wat moet je met een hoop fleecedekens, kussens, plantjes, kaarsenpotjes,...?
Al deze verschillende items zorgen ervoor dat het rommelig wordt, in en uit de kast, dus stoppen met zoveel te kopen is de boodschap.  Denk dus volgende keer goed na alvorens je dat zoveelste fleecedekentje koopt omdat je deze kleur nog niet hebt!  Koop  bewust en verkoop tijdig wat je niet meer gebruikt.

6. Je staat er niet alleen voor, zorg dat je partner en kinderen ook opruimen.
Opruimen moet een dagelijkse routine worden voor iedereen in het gezin, enkel zo kan je het huis netjes houden.  Geef aan je partner en kinderen dus ook de verantwoordelijkheid om hun spullen meteen op te ruimen.

7. Maak iedere ochtend je bed op.
Ochtend routine, venster open zetten, kledij opruimen, bed opmaken.
Je bed is the master piece van je slaapkamer, zorg dan ook dat het steeds mooi en fris oogt.
Indien je bed niet netjes opgemaakt is oogt heel de kamer slordig, dus bed opmaken, opruimen en tip top in orde is die kamer.
8. Koop een draadloze stofzuiger.
Een stofzuiger is een onmisbaar item als je uw huis netjes wil houden.  Ik koos voor een draadloze stofzuiger en ik moet zeggen dat ik er nog geen seconde spijt van had.  Ik stofzuig veel regelmatiger, ga ook sneller naar boven of neem de trap even mee.  Geen gesleur met de stofzuiger, geen gedoe met de draag, en je stofzuiger is op één twee drie omgevormd tot een kruimeldief. Een echte aanrader dus.
Tip : Dyson

9. Gebruik reinigingsdoekjes.
Een emmer, spons, leer, product uithalen ... de meesten onder ons vinden het maar niets en je verliest er op bovenop nog veel tijd mee.  Snel en gemakkelijk schoonmaken is de boodschap.
Tegenwoordig vind je wegwerp reinigingsdoekjes voor van alles en nogwat, keuken, wc, badkamer, vloer,...  maak er dan ook gebruik van en maak het kuisen aangenamer.

10. Doe dagelijks meerdere kleine klusjes.
Ipv een hele dag te besteden aan je huishouden of wekelijks de "grote" kuis te doen, kan je beter alle een paar kleine taakjes uitvoeren.  Zo wordt het nooit echt vuil of rommelig en zo heb je niet de indruk dat je constant aan het schoonmaken bent.  Laat bvb geen vuile was slingeren, geen afwas, niets op het aanrecht, droog je douche of bad op na iedere wasbeurt, zorg dat je schoenen, jassen en accessoires een vaste plek hebben en ruim gewoon alles meteen op.

Weet vooral dat je niet de enige bent die het soms moeilijk heeft met alles te combineren en alles netjes te houden.  Je hoeft je niet te schamen en vergelijk jezelf vooral niet met een vriendin, zus, buurvrouw,...
Wees jezelf en zorg dat je huis een thuis is!



#dyson #energie #clean #homesweethome

Reacties

Populaire posts van deze blog

Home-made Limoncello, een origineel en persoonlijk cadeautje!

In mijn vorig artikel konden jullie tips vinden over het dekken van een mooie kersttafel. Eén van de tips was een huisgemaakte tractie op tafel presenteren. Ik kies ervoor om jullie vandaag uit te leggen hoe jullie een lekkere huisgemaakte Limoncello kunnen aanbieden. Ingrediënten :  5 bio citroenen 400 gr suiker 1/2l water 1/2l alcohol 94° Stap 1 :  Was de citroenen. Schil ze daarna met een dunschiller  (probeer het wit vliesje te vermijden, dit maakt de limoncello bitter) Stap 2 :  Leg de citroenschillen samen met enkele schijfjes citroen in een pot, overgiet met de alcohol en sluit af. Laat de pot gedurende een week rusten. Stap 3 :  Na een week bereid je met het water en de suiker een siroop. Breng aan de kook, laat 5 minuten koken en laat dan afkoelen. Giet de siroop bij de ondertussen volledig geel geworden alcohol en zeef. Giet in fles(sen) en bewaar nog minstens 5 weken op een koele plaats. Daarna kan je van

Een week lang alle dagen een Chef aan tafel...

Koken is één van mijn passies en vorige week bracht ik alle dagen een Chef aan tafel. Er zijn tegenwoordig heel wat Chefs die boeken uitbrengen over klassieke, gezonde, gemakkelijke, snelle,... recepten. Ik koos voor boeken dat in mijn kast liggen en dit is een vrij breed gamma.  Ik kook vooral klassiek maar probeer toch regelmatig een gezonde touch in mijn menu te brengen. De genodigde Chefs waren deze week : Hemsley and Hemsley : de zusjes Jasmine en Melissa zijn 2 Britse meisjes die ons gezond, lekker en gemakkelijk leren koken.  De kookboeken van de zusjes zijn een echte aanrader, mooie foto's, duidelijke uitleg en aangename tips.  Het leuke is dat je alles makkelijk kan maken en de ingrediënten gemakkelijk terugvindt in de supermarkt. Jamie Oliver : aka "The Naked Chef" , wie zag hem nog niet op TV verschijnen.  Een leuke, eenvoudige sympathieke jonge man die ons steeds opnieuw kan doen watertanden.  Ook hij toont ons aan dat koken niet moeilijk hoe

Mijn 5 lievelingsseries

Na een pol op instagram hebben jullie beslist, deze maand willen jullie weten wat mijn 5 lievelingsseries zijn. Ik moet eerlijk zeggen dat het moeilijker is dan verwacht om er maar 5 uit te kiezen. Zo heb ik bvb series waar ik in mijn jeugd heel vaak naar keek en zijn er de hedendaagse series. Daarom zal ik mijn top 5 in tweevoud opgeven 😊 Graag begin ik met de hedendaagse series (series na 2000):  5. Breaking Bad: Wie heeft het verhaal van Walter White niet gevolgd?  Eén van de meest bekeken series op netflix en volgens mij ook de beste serie van de laatste jaren.  Deze staat welverdiend op de 5de plaats in mij lijstje. De serie liep maar liefst 5 seizoenen met een totaal van 62 afleveringen.  Als je één van de weinigen bent die de serie nog niet gezien heeft, geloof de hype, het is echt zo goed! Walter White (Bryan Cranston) heeft het moeilijk om financieel rond te komen daarom combineert hij een job als leraar chemie met een part-time job in de carwash.  Op de da