Doorgaan naar hoofdcontent

Mijn 5 lievelingsseries


Na een pol op instagram hebben jullie beslist, deze maand willen jullie weten wat mijn 5 lievelingsseries zijn.

Ik moet eerlijk zeggen dat het moeilijker is dan verwacht om er maar 5 uit te kiezen.
Zo heb ik bvb series waar ik in mijn jeugd heel vaak naar keek en zijn er de hedendaagse series.
Daarom zal ik mijn top 5 in tweevoud opgeven 😊

Graag begin ik met de hedendaagse series (series na 2000): 
5. Breaking Bad:
Wie heeft het verhaal van Walter White niet gevolgd?  Eén van de meest bekeken series op netflix en volgens mij ook de beste serie van de laatste jaren.  Deze staat welverdiend op de 5de plaats in mij lijstje.
De serie liep maar liefst 5 seizoenen met een totaal van 62 afleveringen.  Als je één van de weinigen bent die de serie nog niet gezien heeft, geloof de hype, het is echt zo goed!
Walter White (Bryan Cranston) heeft het moeilijk om financieel rond te komen daarom combineert hij een job als leraar chemie met een part-time job in de carwash.  Op de dag dat hij de diagnose kanker krijgt draaien zijn stoppen door en hij is "breaking bad".
Hij vormt een team met de fantastische sidekick Jesse Pinkman (Aaron Paul).  Hij is een immature, jonge, drugsdealer.
Walter & Jesse brengen hun skills samen en proberen het goed te maken met hun families, weliswaar door drugs te maken.
Er is heel wat ook voor detail in deze serie, zowel qua karakter types als dialogen.
Breaking bad is zowel belachelijk grappig als duivels eng.
De serie is spannend tot de laatste minuut met een waardig einde.

4. Criminal Minds

Er zijn heel wat misdaadseries tegenwoordig die het vernoemen waard zijn CSI, NCIS, law and order, Blue Blood, Cold Case, ... maar mijn favoriet is Criminal Minds.
De verhalen slepen je helemaal mee en geven niet altijd een prefect beeld van het leven of een happy end zoals de meeste andere series.  Criminal Minds is meer een psychologische triller dat je aandacht van de eerste tot de laatste seconde opeist.  Er zit steeds een mooi verhaallijn in met vele twists en soms bizarre thema's.  Alle personages zijn ook heel getypeerd en elk met hun eigen specialiteiten.  De cast van de serie mag dan wel in de loop van de seizoenen aangepast zijn, de cast is steeds fantastisch.
Mijn favoriete personnage is Penelope Garcia, ook al speelde zij oorspronkelijk geen hoofdrol, heeft zij in de loop van de jaren mijn sympathie gewonnen en is ze ook steeds belangrijker geworden in de serie.
Criminal Minds is volgens mij dan ook welverdiend de beste misdaadserie van de afgelopen jaren.

3. Homeland
Homeland telt maar liefst 7 seizoenen en 72 afleveringen.
Ik heb de serie gewoon verslonden en ging er helemaal in op.  De verhalen van Carrie Mathison (Claire Danes) en Nicolas Brody (Damian Levis) hebben mij 3 seizoenen lang in spanning gehouden.  Dit waren dan volgens mij ook de beste seizoenen van de serie.  We kregen nog 4 volgende seizoenen die ik persoonlijk wel iets minder vond maar toch kon Carrie mijn aandacht behouden.
Spanning, aangrijpend, beetje romantiek, goed muziekkeuzes, uitzonderlijke plot en fantastisch acteerwerk. Wat moet een serie nog meer hebben?
De spanning in deze serie loopt zo hoog, je laat je er gewoon in meeslepen en kan er maar geen genoeg van krijgen.  Telkens denk je te weten wat er gaat gebeuren maar wordt je op het verkeerde spoor gezet.
Claire Danes zet hier volgens mij dan ook een prachtige prestatie neer als Carrie.

2. Dr House
Hugh Laurie alias Dr House heeft ons 8 seizoenen lang laten meeleven.  Dr House is een nogal bot, erg op zichzelf, medisch genie.  Hij heeft een heel aparte en cynische manier om met zijn patiënten en collega's om te gaan.  Dit gedrag is te wijten aan de chronische pijnen in zijn been.  Dr House wordt vaak aanzien als mensenhater, hij wil ook enkel zaken behandelen die hem interesseren.
Het leuke aan de serie is dat House eigenlijk een anti-hero is.  Het contrast tussen House en zijn jong dynamisch team kan mij ook wel bekoren.  Elke aflevering brengt ons weer tot een mysterieuze zaak. Maar niet alleen de medische gevallen zijn uniek ook de personages dragen hun steentje bij.
Als u houdt van een tikje sarcasme is dit de perfecte serie!

1. Sex and the City
Mijn favoriete drankje, 3 keer raden... Cosmopolitan 🍸
Komt jullie bekend voor? Wie kent onze 4 New-Yorkse vriendinnen niet?
Carrie Bradshaw (Sarah Jessica Parker), de schrijfster van de wekelijkse column "Sex and the City",
Miranda Hobbes (Cynthia Nixon), de succesvolle advocate met een tikje cynisme en pessimisme,
Charlotte York (Kirsten Davis) de brave en last but nog least Samantha Jones (Kim Cattrall), de sex-verslaafde, succesvolle zakenvrouw, een echte femme-fatale.
De serie is gemakkelijk te bekijken, een echt feel-good gevoel.  Een luchtige kijk op het leven van de 4 vriendinnen.  Ook mode speelt een belangrijke rol in de serie en dat is natuurlijk mooi meegenomen.
6 seizoenen en 94 afleveringen lang (en ik heb er geen enkele gemist) hebben deze meiden mij doen lachten, nadenken en wenen en er was geen enkele aflevering teveel aan.
Voor mij dus de beste serie van de jaren 2000.


Back in time nu met de series van <2000
5. Who's the boss


Deze kon niet ontbreken in mijn lijstje.  Ik moet 8 of 9 jaar geweest zijn toen deze serie uitkwam en ik vond dat mijn papa op Tony Danza leek.  Ikzelf was ook een brunette met lang haar net als Alyssa Milano toen.  Ik beeldde me dus steeds in dat mijn papa en ik op tv waren en meespeelden in deze serie 😊
Het verhaal is mij ook bijgebleven.  Tony een ex baseball speler wou een beter leven voor zijn dochter Samantha en komt daardoor als huishoudhulp terecht bij Angela, een succesvolle zakenvrouw.  Voor die tijd was het wel vrij out of the box dekend, een man als huishoudhulp en een vrouw die carrière maakt.  het was inspirerend voor de jongere generaties.
De sexuele spanning tussen Tony en Angela is mij ook bijgebleven, speels, onschuldig en met de grappen en fratsen van Mona (de oma) ertussen, schitterend gewoon.  Na 7 seizoenen geven Tony & Angela eindelijk toe aan hun liefde.  Echt een toppertje uit de 80s!

4. Full House

Danny Tanner heeft ons met zijn gezin gedurende 8 seizoenen en 192 afleveringen weten te entertainen.
Vader van 3 meisjes, DJ, Stephanie en de kleine Michèle, gespeeld door Marie-Kate en Ashley Olsen.  Aangezien zijn een identieke tweeling zijn en het personage van Michèle nog zo jong was konden ze afwisselen tijdens de opnames.  De toen schattige tweeling werd dan ook heel populair na de serie.
Danny krijgt hulp van Joey (heel grappig personage) en Jessy (de player) om zijn dochters op te voeden.  De serie had altijd een boodschap met een tikje humor.  het heeft waarschijnlijk velen onder ons op het goede pad gehouden 😉.  En wie vond de kleine Michèle niet schattig?  Toch konden alle personages mij op hun manier bekoren en kan ik niet zeggen dat ik een lievelingspersonage had.
En weet je wat? A full house is beter than an empty on!

3. Charmed
Charmed is de langst lopende serie met enkel vrouwen in de hoofdrol, 8 seizoenen en maar liefst 178 afleveringen.
De zusjes Phoebe, Piper en Prue hebben mij aan de TV gekluisterd.  En wat een cast! Shannen Doherty (Beverly Hills 90210), Holly Marie Combs (Picket Fences) en Alyssa Milano (Who's the boss).  De dames zijn 3 goedaardige heksen en bestrijden demonen en beschermen de onschuldigen met behulp van hun magie-boek met op de voorkant een Triquetra
deze staat voor de heilige drievuldigheid : leven, dood en wedergeboorte en de dames hebben hem allen als tattoo in de serie.
De verhalen zijn steeds interessant, soms grappig of echt verdrietig maar altijd verrassend dus vandaag een welverdiende 3de plaats voor Charmed.

2. 21 Jump Street
En toen leerde de wereld Johnny Depp kennen en werd ik verliefd 😍. Als jong tienermeisje was dit de serie bij uitstek natuurlijk.  5 seizoenen lang en 103 afleveringen keek ik met plezier naar 21 Jump Street.
Wie kent de knappe undercover agenten Thomas Hanson (Johnny Depp), Judy Hoffs (Holly Robinson), Doug Penhall (Peter de Luise) en Harry Ioki (Dustin Nguyen) niet?  Hippe agenten die infiltreren in scholen en er undercover problemen oplossen als drugs, racisme, alcohol, homofobie en zoveel meer.  Een niet zo traditionele politiereeks voor tieners.

1. The Fresh Prince of Bell Air
En ja hoor ook van Will Smith werd ik fan in de jaren 90.  Ik leerde hem kennen als de Fresh Prince of Bel Air.  Het rap nummer als titelsong van de serie werd ook door Will Smith ingezongen enfin gerapt en hierin vertelt hij hoe hij bij zijn tante en nonkel in Bel Air is terechtgekomen.  Hij groeide op in Philadelphia maar na een gevecht moest hij van zijn moeder naar haar familie in Bel Air.
De medespelers oom Philip, tante Viviane, de nichtjes Hilary en Ashley maar natuurlijk ook de neef Carlton (Alfonso Ribeiro) spelen allemaal een belangrijke rol in de serie.  Ze maken allemaal wel iets mee en Will brengt heel wat verandering en pit in hun leventjes.
Heel wat gastoptredens en ook een belangrijke bijrol voor Jazz alias DJ Jazzy Jef (van DJ Jazzy Jef and The Fresh Prince).
Ik kan gerust zeggen dat ik verslaafd was aan deze serie en er nooit genoeg van kreeg (durf nu nog naar de heruitzendingen kijken).  The Fresh Prince is een serie waar je nooit genoeg van krijgt.  De attitude van alle personages samen en de humor maken de serie gewoon af. Al bij al een ontspannende, grappige serie voor heel het gezin en mijn nummer 1!

Zo dit was mijn tof 5 van beste series van voor en na 2000.
Naar welke serie keken jullie het meest, of waren jullie verslaafd?
Welke serie volgen jullie tegenwoordig?

Zeker niet vergeten dat er ook heel wat goede belgische series zijn maar deze hou ik voor een volgende keer 😉

Groetjes,

Pascale x


#series #netflix #breakingbad #criminalminds #homeland #drhouse #sexandthecity #whostheboss #fullhouse #charmed #21jumpstreet #thefreshprince
#willsmith #alfonsoribeiro #djjazzyjef #johnnydepp #shannedoherty #Alyssamilano #hollymariecombs #witches #belair #mariekateolsen #ashleyolsen #tonydanza #kimcattrall #sarahjessicaparker #cosmopolitan #newyork #hughlaurie #clairedanes #walterwhite #jessepinkman #


Reacties

Populaire posts van deze blog

Home-made Limoncello, een origineel en persoonlijk cadeautje!

In mijn vorig artikel konden jullie tips vinden over het dekken van een mooie kersttafel. Eén van de tips was een huisgemaakte tractie op tafel presenteren. Ik kies ervoor om jullie vandaag uit te leggen hoe jullie een lekkere huisgemaakte Limoncello kunnen aanbieden. Ingrediënten :  5 bio citroenen 400 gr suiker 1/2l water 1/2l alcohol 94° Stap 1 :  Was de citroenen. Schil ze daarna met een dunschiller  (probeer het wit vliesje te vermijden, dit maakt de limoncello bitter) Stap 2 :  Leg de citroenschillen samen met enkele schijfjes citroen in een pot, overgiet met de alcohol en sluit af. Laat de pot gedurende een week rusten. Stap 3 :  Na een week bereid je met het water en de suiker een siroop. Breng aan de kook, laat 5 minuten koken en laat dan afkoelen. Giet de siroop bij de ondertussen volledig geel geworden alcohol en zeef. Giet in fles(sen) en bewaar nog minstens 5 weken op een koele plaats. Daarna kan je van

Een week lang alle dagen een Chef aan tafel...

Koken is één van mijn passies en vorige week bracht ik alle dagen een Chef aan tafel. Er zijn tegenwoordig heel wat Chefs die boeken uitbrengen over klassieke, gezonde, gemakkelijke, snelle,... recepten. Ik koos voor boeken dat in mijn kast liggen en dit is een vrij breed gamma.  Ik kook vooral klassiek maar probeer toch regelmatig een gezonde touch in mijn menu te brengen. De genodigde Chefs waren deze week : Hemsley and Hemsley : de zusjes Jasmine en Melissa zijn 2 Britse meisjes die ons gezond, lekker en gemakkelijk leren koken.  De kookboeken van de zusjes zijn een echte aanrader, mooie foto's, duidelijke uitleg en aangename tips.  Het leuke is dat je alles makkelijk kan maken en de ingrediënten gemakkelijk terugvindt in de supermarkt. Jamie Oliver : aka "The Naked Chef" , wie zag hem nog niet op TV verschijnen.  Een leuke, eenvoudige sympathieke jonge man die ons steeds opnieuw kan doen watertanden.  Ook hij toont ons aan dat koken niet moeilijk hoe